Merkevarebygging som boligutleier

Det å være bevisst på merkevarebygging som boligutleier, kan være det som skiller dine utleieenheter fra resten av markedet.

I Norge er det mange som investerer i bolig, og av disse igjen er det et stort antall som velger å leie ut en eller flere enheter. Definisjonen på merkevarebygging er å gi en merkevare verdier, slik at kjøperen får en følelse av at han/hun har kjøpt mer enn bare produktet. De fleste tenker da i retning av store produktnavn, som Apple, Coca-Cola eller Louis Vuitton, men har du tenkt på hvordan du som boligutleier kan bygge merkevare?

Vi har tatt en prat med Ole Morten Dreyer, fra Dreyer Bolig AS i Stavanger. Han har forstått at det er viktig å ha en tydelig og seriøs profil når man jobber som utleier. Han har noen gode råd og tips til utleiere som ønsker å lykkes med boligutleie og merkevarebygging.

Lang erfaring fra bransjen

Ole Morten Dreyer driver med boligutleie i Rogaland, nærmere bestemt i Stavangerområdet. Dreyer startet opp som eiendomsmegler for 18 år siden, og for 15 år siden begynte han med det som kalles langsiktig boligutleie. Årevis med erfaring innen kjøp og salg av bolig har gjort at han har oppnådd svært god kunnskap om leiemarkedet i området. Dette vil si at han har inngående kunnskap om hvilke boliger leietakere ser etter, hvilke prisklasser som er ønsket og hvilken beliggenhet som kommer høyt opp på listen for mennesker som er ute etter å leie bolig.

Dreyer Bolig AS ble opprettet sommeren 2017. Firmaet kjøper boliger, for det meste leiligheter, som så leies ut. Per i dag eier selskapet 23 eiendommer og veksten fortsetter i takt med utviklingen av markedet. Dreyer Bolig AS har boliger i flere ulike størrelser og prisklasser. Dette gjør det mulig å få en god blanding av ulike leietakere. Selskapet har både profesjonelle og private leietakere. Dreyer hevder at en merkevarebygging er en viktig faktor for suksess for profesjonelle boligutleiere.

Tillit og profesjonalitet

Dreyer har jobbet i mange år som eiendomsmegler. Dette har gitt ham viktige erfaringer som med fordel kan brukes i jobben som utleier. Dreyer påpeker at i likhet med mennesker som skal kjøpe eller selge bolig, setter også de som skal leie, pris på tydelige og raske svar på henvendelser, trygge og ryddige prosesser og at personen de har med å gjøre er profesjonell og serviceminded.

– Dette er like viktig når du ønsker noen som leietakere, som når du må gi dem et negativt svar på deres henvendelse. Skal du jobbe som boligutleier med en langsiktig plan, er det å skape tillit til kundene og markedet svært viktig. Møtet med kunden er både viktig og avgjørende, enten du jobber som eiendomsmegler eller boligutleier, forteller Dreyer.

Ryddighet og utleieboliger som markedet vil ha

Utleiemarkedet er et veldig transparent marked, og mennesker, enten det er private eller firmaer, som ønsker å leie bolig, har mange boliger å velge mellom. Det betyr at en potensiell leietaker tar kontakt med flere utleiere. Det er dermed ikke enkelt å skille seg ut når det kommer til pris. For å få den potensielle leietakeren til å velge nettopp deg, må du opptre profesjonelt. Kunden forventer å få rask respons på sine henvendelser. De forventer en ryddig prosess, også når det kommer til kontrakt og depositum.

– Ved å gi dem dette bygger man opp et positivt omdømme, som gjør det mulig å få langsiktige leietakere og som videre er med på å sørge for at utleieenheter ikke blir stående tomme.

En annen del av merkevarebyggingen er å kjøpe den type utleieobjekter som kundene er ute etter. Det betyr blant annet å ha boliger i ulike størrelser samt med sentral beliggenhet. Videre er det viktig å tenke langsiktig. Det vil for eksempel si å investere i boliger som både er gode kjøp, egner seg for utleie og eventuelt salg i fremtiden.

I tillegg må man som utleier heller ikke glemme at det også er viktig å markedsføre utleieboligen på en måte som er interessant for potensielle leietakere. Det vil si å være informativ og tydelig samt ha gode bilder. Det er også viktig å kunne stille opp til visning av boligen på kort varsel. Fordelene ved å bygge opp en merkevare som kundene kan stole på er at det blir liten rotasjon på leietakere og at de trives. For boligutleiere med et langsiktig perspektiv er dette et godt utgangspunkt.

 

Planlegging og markedskunnskap

Dreyer Bolig AS brukte lang tid på å utforme hvilken type utleier de ønsker å være. Heller ikke på hva som skal være deres kjennetegn når det kommer til boligene de har og leietakerne de leier ut til. Planlegging er viktig, det samme er kunnskap om markedet i det området der du ønsker å drive med utleie. En ærlig og ryddig fremgangsmåte ovenfor potensielle kunder bør prioriteres.

Les mer om Ole Morten Dreyer og Dreyer Bolig AS i Dagens Næringsliv.

Beregn indeksregulert leie her

Som utleier kan du tape store summer på å ikke indeksregulere husleien​ i samsvar med prisutviklingen. Vi hjelper deg automatisk justere husleien årlig. Bruk kalkulatoren til å finne ut hvor mye du kan øke leien med.